Gui Dersleri #5 | Listbox Kullanımı, Spinbox Kullanımı ve Bunlarla İlgili Örnek Uygulama

  Merhaba arkadaşlar bu makalemizde Listbox ve Spinbox  widgetlarının nasıl kullanılacağını göstereceğim ve bunlarla ilgili bir örnek yapacağım. Eğer izlemek isterseniz yukarıya da bir video bırakıyorum. İyi seyirler ve iyi okumalar dilerim. Listbox kullanımı : Python GUI uygulamalarında Listbox widgeti, kullanıcının bir listeden bir veya birden fazla öğe seçmesine olanak tanır. Listbox genellikle birden çok seçenek sunmak ve kullanıcının bu seçenekler arasından bir veya birden fazla öğe seçmesini sağlamak için kullanılır. import tkinter as tk pencere =tk.Tk() pencere.geometry("300x300+500+500") pencere.title("Listbox Örneği") def listboxTikla(): indeksler=listbox1.curselection() for indeks in indeksler: secili_deger=listbox1.get(indeks) print("Seçili öğeler :"+secili_deger) listbox1=tk.Listbox(selectmode="multiple") listbox1.insert(1,"elma") listbox1.insert(2,"erik") listbox1.insert(3,"muz") listbox1.insert(4,"çilek") listbox1.pack() button1=tk.Button(text="Seçimi gönder",command=listboxTikla) button1.pack() pencere.mainloop()   Bu örnekte, bir Listbox widgeti oluşturulur ve pencereye yerleştirilir. selectmode parametresi, seçim modunu belirler. SINGLE seçim modunda sadece bir öğe seçilebilirken, MULTIPLE seçim modunda birden çok öğe seçilebilir. Listbox’a öğeleri eklemek için insert metodu kullanılır. Burada, items adında bir liste tanımlanır ve her bir öğe insert metoduyla listeye […]

Gui Dersleri #5 | Listbox Kullanımı, Spinbox Kullanımı ve Bunlarla İlgili Örnek Uygulama

 

Merhaba arkadaşlar bu makalemizde Listbox ve Spinbox  widgetlarının nasıl kullanılacağını göstereceğim ve bunlarla ilgili bir örnek yapacağım. Eğer izlemek isterseniz yukarıya da bir video bırakıyorum. İyi seyirler ve iyi okumalar dilerim.

Listbox kullanımı :

Python GUI uygulamalarında Listbox widgeti, kullanıcının bir listeden bir veya birden fazla öğe seçmesine olanak tanır. Listbox genellikle birden çok seçenek sunmak ve kullanıcının bu seçenekler arasından bir veya birden fazla öğe seçmesini sağlamak için kullanılır.

import tkinter as tk 

pencere =tk.Tk()
pencere.geometry("300x300+500+500")
pencere.title("Listbox Örneği")


def listboxTikla():
    indeksler=listbox1.curselection()
    for indeks in indeksler:
        secili_deger=listbox1.get(indeks)
        print("Seçili öğeler :"+secili_deger)

    

listbox1=tk.Listbox(selectmode="multiple")
listbox1.insert(1,"elma")
listbox1.insert(2,"erik")
listbox1.insert(3,"muz")
listbox1.insert(4,"çilek")

listbox1.pack()
button1=tk.Button(text="Seçimi gönder",command=listboxTikla)
button1.pack()

pencere.mainloop()

 

Bu örnekte, bir Listbox widgeti oluşturulur ve pencereye yerleştirilir. selectmode parametresi, seçim modunu belirler. SINGLE seçim modunda sadece bir öğe seçilebilirken, MULTIPLE seçim modunda birden çok öğe seçilebilir.

Listbox’a öğeleri eklemek için insert metodu kullanılır. Burada, items adında bir liste tanımlanır ve her bir öğe insert metoduyla listeye eklenir.

listboxTikla  adlı bir fonksiyon tanımlanır ve butona tıklandığında çağrılır. Bu fonksiyon, Listbox’tan seçilen öğelerin indekslerini alır (curselection) ve her bir indeksteki öğeyi (get) ekrana yazdırır.

Bu şekilde, kullanıcı Listbox widgeti üzerindeki öğeler arasından bir veya birden fazla öğe seçebilir ve seçilen öğeleri işlemek için listboxTikla   gibi bir yerde kullanabilirsiniz.

Kodumuzun ekran çıktısı aşağıdaki gibidir:

Spinbox kullanımı:

Python GUI uygulamalarında Spinbox widgeti, kullanıcıya sayısal değerleri artırıp azaltma imkanı sunan bir bileşendir. Spinbox, bir metin kutusu ve artırma/azaltma düğmelerinden oluşur. Kullanıcı, metin kutusuna doğrudan bir sayı girerek veya artırma/azaltma düğmelerini kullanarak değeri değiştirebilir.

import tkinter as tk 

def spinboxTikla():
    secili_deger=spinbox1.get()
    print("seçili değer :"+secili_deger)
    
    
pencere=tk.Tk()
pencere.title("spinbox örneği ")
pencere.geometry("300x300+500+500")

spinbox1=tk.Spinbox(from_=1,to=10,command=spinboxTikla)
spinbox1.pack()

pencere.mainloop()

 

Bu örnekte, bir Spinbox widgeti oluşturulur ve pencereye yerleştirilir. from_ ve to parametreleri ile belirtilen aralık, spinbox’un kabul edeceği değerlerin alt ve üst sınırlarını belirler.

spinboxTikla  adlı bir fonksiyon tanımlanır ve butona tıklandığında çağrılır. Bu fonksiyon, Spinbox’tan seçilen değeri (get) alır ve ekrana yazdırır.

Kullanıcı, Spinbox üzerindeki artırma/azaltma düğmelerini kullanarak değeri artırabilir veya azaltabilir. Değer değiştikçe spinboxTikla  fonksiyonunu kullanarak bu değeri işleyebilirsiniz.

Bu şekilde, kullanıcıya sayısal değerlerin seçilmesi veya girilmesi için bir arayüz sunabilirsiniz.

Kodumuzun ekran çıktısı aşağıdaki gibidir:

Benzer Yazılar

Gui Dersleri #8 | LabelFrame kullanımı ve TopLevel kullanımı

Python 7 ay önce

Arkadaşlar merhaba bu makalemizde sizlere python’da LabelFrame kullanımı ve TopLevel kullanımının nasıl yappacağımızı anlatacağım.  Ayrıca size bu konu hakkında çektiğim video’yu bırakıyorum isteyen video izler isteyen aşağıdaki makaleyi okur. Şimdiden iyi seyirler ve iyi okumalar dilerim. ☺ LabelFrame kullanımı : LabelFrame widget’ı, bir çerçeve içindeki bir etiketle birlikte bir grup widget’ı oluşturmanıza olanak tanır. LabelFrame widget’ı, bir Frame widget’ının özelliklerine sahiptir ve ayrıca bir başlık etiketi içerir. Bu widget’lar, diğer widget’ları gruplandırmak için kullanılabilir. from tkinter import* pencere=Tk() pencere.title("label Frame örneği") pencere.geometry("400×300+200+200") kisi_bilgileri=LabelFrame(pencere,text="nüfus örneği", width=300,height=200) kisi_bilgileri.pack(pady=30) kisi_ad=Label(kisi_bilgileri,text="ad soyad") kisi_ad.place(x=20,y=20) kisi_ad_giris=Entry(kisi_bilgileri) kisi_ad_giris.place(x=120,y=20) pencere.mainloop()   yukarıdaki kodumuzda görüleceği üzere formlarda widgetların daha düzenli görünmesini sağlayan labelFrame’mizi  kisi_bilgileri=LabelFrame(pencere,text=”nüfus örneği”, width=300,height=200) şeklinde yükseklik ve genişlik değerleri vererek tanımladık. Bundan sonra ise ekleyeceğimiz widgetları pencere üzerinde tanımlamak yerine kisi_ad=Label(kisi_bilgileri,text=”ad soyad”) buradaki gibi kisi_bilgileri adında tanımladığım LabelFrame değişkeni üzerine eklediğimizi belirtiyoruz. kisi_ad_giris.place(x=120,y=20) burada da Entry nesnesini place özelliği ile x ve y değerlerini vererek konumlandırıyoruz. kodumuzun ekran […]

Python Dersleri | Bayrama özel uygulama yapımı

Python 8 ay önce

Arkadaşlar Merhabalar bugunkü makalemizde bayramda aklıma gelen bir uygulama senaryosunu gerçekleştirmesini size anlatıyor olacağım. Bayramda vakit ayırıp bunu yeni gerçekleştirdim umarım beğenirsiniz. Bayramınızı kutluyorum şimdiden iyi seyirler ve iyi okumalar dilerim. def __init__(self): Burada yapıcı(constructor ) fonksiyonumuzu tanımladık self belirteci  ile burada attribute’lar ve fonksiyonlara ulaşıyor oalcağız. self.pencere = tk.Tk() self.pencere.title("Bayram Uygulaması") self.pencere.geometry("500×400+500+300") burada pencere ayarlamasınız yaptık. self.soru1=tk.Label(self.pencere,text="1. Mezarlık ziyareti yapıldı mı?") self.soru1.grid(row=0,column=0) self.evet1=tk.Button(self.pencere,text="Evet",command=self.mezarlikEvet) self.evet1.grid(row=0,column=1) burada soru etkietimizi ve yanlarından evet ve hayır butonlarını ekledik burada grid(row,column) yapısına değinecek olursak elemanlarımı grid şeklinde bize yerleştirmemizi sağlayacaktır. def mezarlikEvet(self): self.skor+=20 self.evet1.config(state="disabled") self.hayir1.config(state="disabled") self.guncelle() def mezarlikHayir(self): self.evet1.config(state="disabled") self.hayir1.config(state="disabled") self.guncelle() burada ise buttonlarımızın command parametresine karşılık gelen fonksiyonlarımızı doldurduk. if(self.skor>=80): sonuc = "Neredeyse tüm görevleri yapmışssın helal sana be!🎊🎇 " elif(self.skor>=60 and self.skor<80): sonuc = "Kurban bayramının gerekliliklerini orta düzeyde karşılıyorsun. 😊" elif(self.skor>50 and self.skor<60): sonuc = "kurban bayramının olması gerektiği gibi değil maelesef 😔" else: sonuc = "olmaz öyle kardeşim böyle bayramda […]

Gui Dersleri #7 | Canvas kullanımı, Scale kullanımı ve Scrollbar kullanımı ile ilgili işlemler

Python 8 ay önce

Arkadaşlar merhaba bu makalemizde sizlere Canvas(Tuval) kullanımı, Scale(ölçek) kullanımı ve Scrollbar(Kaydırma çubuğu) kullanımının nasıl oluşturacağını anlatıyor olacağım ve bunlarla ilgili örnek uygulama yapacağım. Ayrıca size bununla ilgili yukarıda bir örnek video bırakıyorum isteyen video izler isteyen aşağıdaki makaleyi okur. Şimdiden iyi seyirler ve iyi okumalar dilerim. ☺ Canvas(Tuval) kullanımı: Canvas widgeti, Tkinter’da kullanılan bir çizim alanıdır. Bu widgeti kullanarak grafikler, şekiller, metinler ve diğer çizim öğelerini ekrana çizebilirsiniz. Canvas, çeşitli interaktif grafik uygulamaları ve veri görselleştirme için kullanışlıdır. from tkinter import* pencere=Tk() pencere.geometry("300×300+200+200") pencere.title("Canvas örneği") canvas1=Canvas(width=300,height=300,background="gray",highlightthickness=2) canvas1.pack() canvas1.create_rectangle(50,50,100,100,fill="blue") canvas1.create_oval(60,60,150,150,fill="red") canvas1.create_text(50,30,text="merhaba",font="courier 15",fill="yellow") pencere.mainloop()   Bu örnekte, Canvas sınıfını kullanarak bir tuval oluşturuyoruz. width ve height parametreleri tuvalin boyutlarını belirtir. create_rectangle() ve create_oval() metotlarıyla dikdörtgen ve elips gibi çizimler yapabiliriz. Ayrıca create_text() metoduyla da belirtilen özellikte bir text yazısı yazar. Kodlarımızın ekran çıktısı aşağıdaki gibidir:   Scale(Ölçek) kullanımı Scale widgeti, Tkinter’da kullanılan bir kaydırma çubuğu bileşenidir. Kullanıcının bir aralıktaki bir değeri seçmesini […]

0 Yorum

Yorum Yaz

Rastgele